Mijn wens is om tussen nu en 10 jaar een semi-wereldreis te gaan maken.
Het idee was om een camper te maken welke onverwoestbaar is
Na wat zoekwerk kwam en wij uit bij een russische Ural of Zil.
De Ural 4320 is een V8 diesel en de Zil/131 is een V8 benzine
Beide voertuigen zijn nagenoeg identiek op de motor na.
De Ural is zeer gewild en daar moet dan ook flink wat voor worden neergelegd.
De Zil is door de benzinemotor wat minder in trek, maar daar weten wij wel raad mee.
Na veel zoekwerk zijn wij via de Classic Truck Markt terecht gekomen bij Zoltan.
Hij heeft vroeger een bedrijf gehad welke russische voertuigen importeerde naar de nederlandse markt.
Hij had via het Horgaarse leger nog een Zil staan voor de verkoop
Deze Zil is van 1975 als het goed is, met een nagenoeg nieuwe motor.
De kilometerstand is 1496 km
Wij hebben de Zil gekocht op 21 januari 2015
Afgeleverd bij de RDW in Nieuwegein waar hij als eerste een chassisnummer kreeg.
De lijst met keurings- en kentekeneisen hebben wij mee gekregen.
Na wat startproblemen hebben we de Zil, met behulp van Willem, naar Lopik gereden waar hij klaar gemaakt is voor de herkeuring...en gelijk goedgekeurd.
Het verkregen kenteken is 08-YD-15 met bouwjaar 1975
Hieronder komt een overzicht met de ideeen en wat wij willen gaan doen
Foto´s volgen natuurlijk ook......
Hier de link naar de Russian Militairy trucks Forum, hierop zal ik alle werkzaamheden zetten
Elke keer als ik iets heb gedaan vermeld ik dat daar, met de bijbehorende foto's
Op 20 mei 2020 beslote toch een originele opbouw terug te plaatsen.
Deze wordt augustus 2020 geleverd vanuit Bulgarije. De Zil gaat naar alle waarschijnlijkheid de verkoop in
Waarom ???
Omdat we besloten hebben toch te gaan voor een moderne en nieuwe Ural Next
Deze kan voor ons op maat en geheel naar wens worden ingericht.
In combinatie met de stramme spieren (fybromialgie) van Saskia rijdt dat dan wel wat comfortabeler dan de oude militaire legertruck.
Maar voorlopig houden we de Zil en bouwen we er een tijdelijke camper van
Bij interesse kan het gehele Zil Project in het geheel worden overgedaan aan een nieuwe liefhebber.
EXTRA aanpasing Mei 2019
De versnellingsbak van de M52 heeft een te lage verhouding.
Hierdoor rijdt de Zil met 2500 toeren niet harder dan 74 km/h
Dit gaat dan wel erg langzaam.
Nieuwe versnellingsbak van een M35 aangeschaft
Het koppelingshuis moest worden omgezet, evenals de starter en de geplaatste motorsteunen.
Dit is allemaal geregeld, nu alleen nog de koppeling aanpassen en de H-L hendel aansluiten.
Door het omleggen van de startmotor, moest de luchtleiding verlegd worden.
De luchtleiding in het geheel vernieuwd en omgelegd
Na ale aanpassingen de eerste testrit gedaan in de omgeving.
En jawel, dik 92 km/h op top van 2500 toeren.
Dus bij rustig tuffen rijdt hij 80-85 km/h en met 2100-2200 toeren
WAT NOG TE DOEN ?
Indeling maken....grotendeels gemaakt op papier, maar we blijven telkens nieuwe ideeën opdoen dus dat kan altijd weer veranderen
Buitenkant design maken en schilderen..........wellicht een Avatar Design
Doorkruip ruimte tussen cabine en woonunit.....weten we nog niet helemaal zeker.
Watertanks
Dieseltank en watertank in laadvloer opbouw
Elektra in de opbouw
Dakluiken
Douche en toiletunit
Luchtluik in cabine bestellen en monteren
Motorlift voor motor achterop de reservewielen
Extra reservewielhouder
Lier monteren, zal elektrische worden omdat de pto niet overeenkomt
REEDS GEDAAN
Lier van Reo is vervallen en weer doorverkocht Motorkap verlengen Chassis verlengen tbv lier Benzine tanks worden dieseltanks Achterkant cabine Zijpanelen verlengen Sloten in voordeuren Firewall hittewerend maken met matten Verlenging plamuren Cabine in grondverf Binnenspatborden monteren Buitenspatborden monteren Bumper monteren Elektra bedrading nalepen en opdelen Elektra Reo en Zil combineren Verlichting van 12V naar 24 volt Toplichten aansluiten Hoofdschakelaar maken Starterknop maken Luchtgeveerde stoelen Carterpan omdraaien omleggen carteraanzuiging Toerenteller Reo in cabine Hendels aanpassen Motor eruit Versnellingsbak en tussenbak eruit Motorsteunen maken Multifuel Multifuel dieselblok erin Tussenbak erin Assen op maat maken Dieselleidingen aansluiten Luchtleidingen onder cabine aansluiten Diesel overloop naar tank maken Radiator maken Achtreropbouw erafDak eraf ivm verhogen Reo dieseltanks ontroesten.....uiteindelijk verkocht ivm ander idee Generator uit bumper verwijderen Bumper markering maken Grote kast eruit Op NL kenteken zetten Luchttestlamp aansluiten Trottoir spiegel maken Dode hoek spiegel maken Slot op zijdeur Zijmarkeer bal maken Reservewiel laten zakken ?? Interieur verwijderen Bedrading binnen verwijderen Op benzine laten lopen CTIS werkend maken CTIS slangen vernieuwen Kachel verwijderen Beschermrek verwijderen Antenne klemmen van dak Slot op benzine tank Standkachel tank verwijderen