Het nieuwe project : Russische ZIL-131 uit 1975


Laatste foto van de Zil (augustus 2020)



Mijn wens is om tussen nu en 10 jaar een semi-wereldreis te gaan maken.

Het idee was om een camper te maken welke onverwoestbaar is
Na wat zoekwerk kwam en wij uit bij een russische Ural of Zil.
De Ural 4320 is een V8 diesel en de Zil/131 is een V8 benzine
Beide voertuigen zijn nagenoeg identiek op de motor na.

De Ural is zeer gewild en daar moet dan ook flink wat voor worden neergelegd.
De Zil is door de benzinemotor wat minder in trek, maar daar weten wij wel raad mee.

Na veel zoekwerk zijn wij via de Classic Truck Markt terecht gekomen bij Zoltan.
Hij heeft vroeger een bedrijf gehad welke russische voertuigen importeerde naar de nederlandse markt.

Hij had via het Horgaarse leger nog een Zil staan voor de verkoop
Deze Zil is van 1975 als het goed is, met een nagenoeg nieuwe motor.
De kilometerstand is 1496 km

Wij hebben de Zil gekocht op 21 januari 2015
Afgeleverd bij de RDW in Nieuwegein waar hij als eerste een chassisnummer kreeg.
De lijst met keurings- en kentekeneisen hebben wij mee gekregen.
Na wat startproblemen hebben we de Zil, met behulp van Willem, naar Lopik gereden waar hij klaar gemaakt is voor de herkeuring...en gelijk goedgekeurd.

Het verkregen kenteken is 08-YD-15 met bouwjaar 1975


Hieronder komt een overzicht met de ideeen en wat wij willen gaan doen
Foto´s volgen natuurlijk ook......


Hier de link naar de Russian Militairy trucks Forum, hierop zal ik alle werkzaamheden zetten
Elke keer als ik iets heb gedaan vermeld ik dat daar, met de bijbehorende foto's

Russian Militairy Trucks
en
Photobucket foto site


Op 20 mei 2020 beslote toch een originele opbouw terug te plaatsen.
Deze wordt augustus 2020 geleverd vanuit Bulgarije.
De Zil gaat naar alle waarschijnlijkheid de verkoop in
Waarom ???
Omdat we besloten hebben toch te gaan voor een moderne en nieuwe Ural Next
Deze kan voor ons op maat en geheel naar wens worden ingericht.
In combinatie met de stramme spieren (fybromialgie) van Saskia rijdt dat dan wel wat comfortabeler dan de oude militaire legertruck.
Maar voorlopig houden we de Zil en bouwen we er een tijdelijke camper van


Bij interesse kan het gehele Zil Project in het geheel worden overgedaan aan een nieuwe liefhebber.




EXTRA aanpasing Mei 2019
De versnellingsbak van de M52 heeft een te lage verhouding.
Hierdoor rijdt de Zil met 2500 toeren niet harder dan 74 km/h
Dit gaat dan wel erg langzaam.

Nieuwe versnellingsbak van een M35 aangeschaft
Het koppelingshuis moest worden omgezet, evenals de starter en de geplaatste motorsteunen.
Dit is allemaal geregeld, nu alleen nog de koppeling aanpassen en de H-L hendel aansluiten.
Door het omleggen van de startmotor, moest de luchtleiding verlegd worden.
De luchtleiding in het geheel vernieuwd en omgelegd
Na ale aanpassingen de eerste testrit gedaan in de omgeving.
En jawel, dik 92 km/h op top van 2500 toeren.
Dus bij rustig tuffen rijdt hij 80-85 km/h en met 2100-2200 toeren


WAT NOG TE DOEN ?

Indeling maken....grotendeels gemaakt op papier, maar we blijven telkens nieuwe ideeën opdoen dus dat kan altijd weer veranderen
Buitenkant design maken en schilderen..........wellicht een Avatar Design
Doorkruip ruimte tussen cabine en woonunit.....weten we nog niet helemaal zeker.
Watertanks
Dieseltank en watertank in laadvloer opbouw
Elektra in de opbouw
Dakluiken
Douche en toiletunit
Luchtluik in cabine bestellen en monteren
Motorlift voor motor achterop de reservewielen
Extra reservewielhouder
Lier monteren, zal elektrische worden omdat de pto niet overeenkomt




REEDS GEDAAN

Lier van Reo is vervallen en weer doorverkocht
Motorkap verlengen
Chassis verlengen tbv lier
Benzine tanks worden dieseltanks
Achterkant cabine
Zijpanelen verlengen
Sloten in voordeuren
Firewall hittewerend maken met matten
Verlenging plamuren
Cabine in grondverf
Binnenspatborden monteren
Buitenspatborden monteren
Bumper monteren
Elektra bedrading nalepen en opdelen
Elektra Reo en Zil combineren
Verlichting van 12V naar 24 volt
Toplichten aansluiten
Hoofdschakelaar maken
Starterknop maken
Luchtgeveerde stoelen
Carterpan omdraaien
omleggen carteraanzuiging
Toerenteller Reo in cabine
Hendels aanpassen
Motor eruit
Versnellingsbak en tussenbak eruit
Motorsteunen maken Multifuel
Multifuel dieselblok erin
Tussenbak erin
Assen op maat maken
Dieselleidingen aansluiten
Luchtleidingen onder cabine aansluiten
Diesel overloop naar tank maken
Radiator maken

Achtreropbouw eraf Dak eraf ivm verhogen
Reo dieseltanks ontroesten.....uiteindelijk verkocht ivm ander idee
Generator uit bumper verwijderen
Bumper markering maken
Grote kast eruit
Op NL kenteken zetten
Luchttestlamp aansluiten
Trottoir spiegel maken
Dode hoek spiegel maken
Slot op zijdeur
Zijmarkeer bal maken
Reservewiel laten zakken ??
Interieur verwijderen
Bedrading binnen verwijderen
Op benzine laten lopen
CTIS werkend maken
CTIS slangen vernieuwen
Kachel verwijderen
Beschermrek verwijderen
Antenne klemmen van dak
Slot op benzine tank
Standkachel tank verwijderen







Hieronder komen de foto's



De aller eerste rit


Testrit over industrieterrein


Testrit over industrieterrein


Linksvoor

Rechtsvoor

Achterkant





Front bedrading


Front


Toplichten


Nieuwe zil bedrading


Gesorteerde reo bedrading


Reo bedrading


Zil bedrading


Dashboard


Vloerplaat


Hendel plaat


Gas hevel


Motorkap voor binnenkant


Passend resultaat


De overlap van cabine


Het resultaat


Het resultaat


Zijaanzicht verlenging


Binnen aanzicht


De verlenging


Zijaanzicht


Laswerk aan dak


Stoelen in cabine


Stuurbekrachtigings tankje


Zijkant


Achterkant gedemonteerd


Stoelen afmeten


Zijkant


Achterkant gedemonteerd


Stoelen afmeten


Overzicht


Nieuwe spulletjes


Koppeling


Hendels


Vooraanzicht


Retourleiding diesel


Diesel filter


Binnenste motorkap


Cabine


Cabine optillen


Cabine van chassis af






Alleen deze pagina geopend ?? klik op de link om de hele site te openen Naar gehele website